[Recensie] Boek Blokker – Huishoudwinkel in crisistijd #retail #boek #disruptie

De auteurs van Tens Media uit Hilversum schrijven boeiende boekjes over retail in crisistijd. Al eerdere deed de uitgever dit met boeken over verdwenen merken. Blokker is nog geen verdwenen merk maar lijkt wel uit het straatbeeld te gaan verdwijnen. Deze keer dus boeiende proza over Blokker en de familie Blokker. In het boek de beschrijvingen van een opkomend familiebedrijf dat het telkens weer weet te redden. De formules leken allen succesvol. Tot de periode van grote retail disruptie anno 2016 en 2017. Journalist Bas Nieuwenhuijsen (oa ANP, Aether, Spreekbuis en VGOmedia) en mediaondernemer Richard Otto (Tens Media), bekend van de bestsellers ‘Verdwenen Merken’ en ‘Vroom & Dreesmann’ geven met dit boek inzicht over de rijke geschiedenis van deze oerhollandse winkelketen.

Het verhaal rondom het boek

Blokker: Huishoudwinkel in crisistijd In 1936, midden in de grootste economische crisis van de vorige eeuw, balanceerde het familiebedrijf Blokker op de rand van de afgrond. Oprichter Jacob Blokker had zulke zware schulden, dat zijn zoon Albert uit Nederlands-Indië moest terugkomen om met zijn eigen geld het bedrijf te redden. Blokker groeide uit tot een winkelketen en had weinig last van de economische recessie van de jaren tachtig. Onder leiding van ras ondernemer Jaap Blokker groeide het winkelconcern eind jaren ’80 explosief en nam het eind jaren ’80 diverse bekende winkelketens over, waaronder Blokker, Casa, Hoying, Leen Bakker en Xenos. De ‘Goedkoope IJzer & Houtwinkel’ die Jacob in 1896 de dag na zijn huwelijk had geopend, was een internationaal imperium geworden. Na de economische recessie van 2008 en het overlijden van Jaap Blokker verkeert het bedrijf nu opnieuw in crisis. De Blokker winkels zijn na een miljoenen investering door de familie gerestyled, maar lijden fors verlies. Het concern krimpt in: van de zeven winkelformules blijft alleen Blokker over en duizenden medewerkers verliezen hun baan.

Zal Blokker deze crisis te boven komen, of komt er een einde aan het succesverhaal van deze familiedynastie in huishoudelijke artikelen?

De toon van het boek

Het boek van ruim 100 pagina’s kent opvallend veel details. Details over de familie over Jaap Blokker over de soms opvallend benamingen van aanbiedingen en acties. Het boek leest snel, kent opvallende passages en veel insights. Het boek mixt subtiel de zakelijke lijn – en het reilen en zeilen van de Blokker Holding – maar ook de letterlijk erfenis van Jacob en Jaap Blokker. We lezen in het boek de duidelijk visie van betrokken retailers en ondernemer die diverse recessies te boven zijn gekomen.

Het verhaal

Het boek is een vertelling, het is een verhaal van een zakelijke familie. Het verhaal begint bij de opening van eerste zaak van Jaap Blokker in Hoorn. We zitten dan in het jaar 1896 en Blokker is nog maar net getrouwd. Het pand is een pand van zijn vader die in Hoorn divers vastgoed bezit.  De kracht van Blokker zit vooral in de reclame. Hij stunt veel met prijzen en richt zich op een strakke en lage inkoop. Blokker biedt vooral gewone spullen. Geen luxe en geen hoog prijsniveau. Blokker lijkt de prijsvechter te zijn die de markt en zijn klant kent. De focus ligt keihard op het aanbieden van huishoudelijk apparatuur. Blokker overleeft de zware oorlogsperiode en focust nog steeds op een goed aanbod van huishoudelijke producten tegen scherpe prijs. Maar dan toch het noodlot…

Als de vrouw van Jacob Blokker overlijdt lijkt de zaak op een faillissement af te gaan. De discountformule kent maar weinig innovatieve oplossingen en de vier zoons van Blokker willen met meer vernieuwing de zaak redden. Vooral in Amsterdam breiden de zoons Blokker de winkelketen flink uit en passen zij het assortiment aan. Ook is er meer focus op de winkels en wordt een agrarische tak afgestoten. In 1954 zijn er inmiddels 11 winkels.

Interessant is de koelkastoorlog tussen AH en Blokker, eind jaren zestig en in de rijke jaren zeventig. In 2011 heeft de Blokker Holding wereldwijd 3000 winkels. Ook de beschrijven van de ‘stille’ concurrentie tussen alle lagen van de keten – van Hobo-Faam, RetailNet tot KBB – is interessant om terug te lezen.

Na een wereldwijde groei nam in 2017 Blokker een enorme besluit. Het stoot diverse formules af – zoals Intertoys en Leen Bakker – en focust weer op winstgevende Blokker-winkels. We weten tevens dat de CEO is opgestapt en de focus op online nog geen succes is gebleken. Ook de laatste telg uit de Blokker-familie is uit het concern.

Wat had beter gekund aan het boek

Het boek doet veel aan geschiedschrijving. Niets mis mee an sich. Toch had het boek uitgebreid kunnen worden met nog meer inzichten van andere ondernemers en wellicht wel betrokkenen bij de familie Blokker en alle nakomelingen en verwanten. Blokker is het boegbeeld geweest van een succesvol familiebedrijf dat ook nu in een digitale disruptie vooral tegenwind kent. Het boek had kunnen winnen aan inzichtelijke analyses en beoordelingen plus interviews van experts.

Inhoudsopgave

Voorwoord

1. Van ijzerwarenwinkel naar huishoudwinkelketen (1896- 1936)