Adverteren of een persbericht?
Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

[Column] ‘Een call-to-passion: Vanaf 2021 draait het om uw likeable business!’

Nu wij in coronatijd de aandacht hadden om op te merken dat het niet zozeer om die likes en views gaat, maar vooral om die aloude interactie. Een social business of likeable business luistert en inspireert – met boeiende boodschappen – de crowd met het voortdurend tonen en delen van hun passie. Deze aanstekelijke call-to-passion zagen we al eerder bij virale marketing. De authentieke organisatie en klant werken gezamenlijk passievol als team.

Denk aan co-creatie, aan simpele, verrassende (surprise) boodschappen en touchpoints die tot een WOW-effect (delight) leiden. Daarbij treffen we in de klantreis continu een transparante, dankbare en aanpasbare organisatie (adaptability) met focus op de ideale user of customer experience. Dat kortzichtig WOW-effect is niets meer gebleken dan een natte scheet op weg naar een daadwerkelijk likeable business.

De likeable business

Na het klaarstomen van een likeable organisatie en het in acht nemen van voorwaarden die ons likeable maken, kijken wij naar die pakkende boodschap die in de contentvormen terug moet komen. De boodschap reflecteert natuurlijk het doel moet boeien en vooral binden. Om Seth Godin te citeren:

Maak iets waar de crowd over praat of over in dialoog treedt, anders heeft het geen zin.

Als we in de online marketingmix het middel sociale media marketing erbij halen, dan is het belangrijker om online te kunnen en te blijven boeien om zo binding te krijgen en te behouden met de belevingsgroepen (of crowd). De aloude merkwaarde van een organisatie lijkt online spontaan in te zakken als de organisatie of het merk niet kan boeien, binden, beleven en bereiken via de mediakanalen.

Anno 2020 zijn wij dan ook ontdaan van de uitgeholde entiteit purpose marketing.

Door te boeien en binden in de juiste communities, kun je een grote schare fans en volgers werven en de belevingsgroep uitbreiden.

Door te boeien en te binden ontstaat er beleving.

Deze beleving kan worden gezien als eenzelfde top-of-mind merkbeleving, zoals bij klantretentie en brand awareness, of het kan autoriteit brengen in geval van thought leadership. Concreet: wees grappig, deel veel tips, leuke foto’s, komische dialogen, actuele virale video’s en vooral content van waarde. Storytelling is de rode draad van contentmarketing waarbij een persoonlijk verhaal centraal staat. Men probeert met een persoonlijk verhaal informatie te verschaffen over een product, merk, persoon of organisatie en hiermee een crowd aan zich te binden. Bij de doelgerichte inzet van contentmarketing vormt een juiste beleving van de contentmix de rode draad. Een verhaal helpt hierbij als boeiende rode draad. Storytelling zorgt voor bewustzijn, betrokkenheid, binding, beleving en bepaalt de rode draad in het gehele contentaanbod. Storytelling is het mission statement van werkende contentmarketing. Denk bij storytelling aan:

·        Het verhaal dat je hebt te vertellen rondom jouw organisatie, unieke ervaring, jouw dienst, product, persoon of campagne.

·        De context waarin je het verhaal vertelt.

·        De waarde die jouw verhaal heeft voor anderen.

·        De duurzaamheid van het verhaal, kan het verhaal lang boeien?

·        Een verhaal dat gemaakt is voor jouw publiek en niet alleen (maar) over jezelf gaat.

·        De emotionele binding met jouw belevingsgroep om engagement op te wekken.

Deze punten komen terug in de zogeheten Storytelling Cheatsheet uit het Handboek Online Marketing. Het cheatsheet kent bovenstaande onderdelen voor de structuur van storytelling. De context is bijvoorbeeld het kanaal waarin de content wordt gebracht. Zo gebruikt vlogger Enzo Knol YouTube voor zijn dagelijkse videoverhaal. De challenge is de uitdaging, zoals het laten meestemmen door de kijkers van een tv-programma. Kijkers nemen zo deel aan het verhaal dat het tv-programma vertelt. De celebration, zoals het met klanten vieren van het binnenhalen van een prijs, en daar belevingscontent van maken.

Elementen uit het boeiende verhaal

Elementen in het verhaal die aanwezig moeten zijn, zijn onverwachte manoeuvres (unexpected), de rode concrete draad in het verhaal moet naverteld kunnen worden (credible) door bijvoorbeeld klanten of medewerkers en het liefst emotionele componenten bevatten om likeable te kunnen identificeren:

  1. Kunnen ze er iets van leren?
  2. Is de boodschap direct toepasbaar?
  3. Wordt er een visie gedeeld?
  4. Worden er authentieke ervaringen gedeeld?

Op tactisch niveau speelt niet alleen de crossmedia maar ook transmedia een rol bij storytelling. Bij een transmediaal verhaal wordt een mix van kanalen gebruikt om een verhaal te vertellen. De luisteraar heeft daarbij invloed op het verhaal. Transmediale storytelling, zoals Lego, Nike en Netflix dit toepassen, is een totaal geïntegreerde manier van verhalen vertellen. Hierbij wordt er een totaalbeleving – tegenwoordig heel hyperig de customer experience – gecreëerd.

———————————————————————————————————-

Dit betreft een take out uit het Handboek Online Marketing 7

 

 

Patrick Petersen

Patrick Petersen is ervaren b2b en b2c onlinemarketeer, veelgevraagd spreker-docent (postHBO en postDOC), bestseller auteur met onder andere het Handboek Online Marketing en Handboek Mobile Marketing (genomineerd managementboek van het jaar) en oprichter van AtMost, SocialMedia.nl, Educator en AtMost.TV. Online marketing, mobile, contentmarketing en social media is zijn passie met daarbij het realisme: noem jezelf na wat bloggen en twitteren geen Social Media expert.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.