Adverteren of een persbericht?

#eDay12: Dale Herigstad #keynote ‘Schermen zijn plat, media niet!’


Dale Herigstad is erkend pionier-ontwerper op het gebied van interactie-experience in de TV- en filmwereld. Zijn missie is het toepassen van de principes van ‘rich’-media bij interfaces (in de breedste zin van het woord). Zijn werk bewandelt verschillende media zoals televisie, games, web, schermen, 3D omgevingen en hij is een van de mensen achter de concepten in ‘Minority report’. Een scherm is te kortzichtig. Gebruik 3D en de ruimte rondom een object om een ervaring te ontwerpen. Dale noemt dit de ‘interaction space’ . Zijn werk leverde hem vier Emmy Awards op.

Dale is de openings-keynote op de achtste Emerce eDay in de Van Nelle ontwerpfabrieken te Rotterdam. Een mooie plek voor een conferenti. Het festival eDay is als vanouds een goede plek om je kennis over e-business bij te spijkeren. Gijs Vroom, uitgever en hoofdredacteur van Emerce, opent eDay 2012 door te zeggen dat de setup anders is dan voorgaande jaren en dat er meer aandacht is voor denkers in het programma. Ook kijkt hij terug en vooruit op de evenementen van Emerce. Jim Stolze, oprichter van TEDxAmsterdam, is moderator van de sessies op het hoofdpodium.

Les krijgen in klappen

We krijgen les in het applaudisseren op zijn Hollywoods om de eerste spreker welkom te heten. Dale Herigstad begint vervolgens met uitleggen hoe de uitgedeelde 3D brilletjes werken: “het rode glas hoort aan de linkerkant”. Daarna laat hij de openingsanimatie zien van de spelen in 1998: branding, 3D graphics om via capturing te laten zien dat de bewegingen die sporters maken heel moeilijk zijn. Het waren voor hem eerste stappen in de richting van een andere manier van informatie overbrengen.

De boodschap

Niet meer alleen het overbrengen van hetgeen er gebeurt, ook in diepere lagen overbrengen van de boodschap. In dit geval, door gebruik te maken van computer CGI, door te laten zien dat de bewegingen van de sporters heel ingewikkeld zijn. Door die bewegingen te hebben gecaptured van echte sporters zagen we niet gesimuleerde maar echte bewegingen. Wat toen nog toekomstmuziek leek is nu werkelijkheid: we kunnen de viruele wereld en de echte wereld (TV beelden in dit geval) met elkaar mixen. Bij sport wordt bijvoorbeeld steeds vaker in screen informatie toegevoegd (is die tennisbal nu in of uit is bijvoorbeeld geen issue meer, een buitenspel situatie ook niet meer).

Een scherm is nu een raam naar een scène, geen doel (meer). De gebruiker gaat van passief naar interactief. Gaan we door het frame stappen om beter gebruik te gaan maken van de ruimte? Het scherm is de manier op ruimte te openen. Elementen lijken vastgeplakt aan het scherm (first person TV/ geleend van games zoals een first person shooter).

De Z-as

Het gaat bj het ontwerpen om de toepassing van de Z-as. Je kunt bijvoorbeeld de content van een scherm naar achteren drukken (dus wel zichtbaar houden) als een andere functie (navigatie, branding of anders) belangrijker is op dat moment. Met remote control of gestures kun je schermen (lagen eigenlijk) naar voren of naar achteren duwen of trekken. Nog een voorbeeld van (game)producent EA, een basketbalgame waarbij 3D, live TV / opnames worden gecombineerd met het spel zelf. Door natuurlijke navigatie toe te voegen wordt complexiteit ‘eenvoudig’ aangeboden.

Gesture

Gesture navigatie in 1998 (!) voor minority report. Gedachte was dat we na 60 (vanaf 1998) jaar geen apparaten meer nodig zouden hebben voor interactie. Wat ze voorstelden voor de film was de proffessionele benadering van de interfaces. Tom Cruise die voor een scherm staat en anderen kunnen meekijken en de bewegingen zijn groot. De werkelijkheid is dat we kleine gestures maken, meerdere bewegingen maken tegelijkertijd en met meerdere mensen bewegingen maken in een ruimte die invloed zouden moeten hebben op wat er op een interface gebeurt.

Op dit punt dienen we de 3d bril op te doen zodat we het effect kunnen zien van de gelaagdheid van informatie, navigatie en de mogelijheden die dat biedt (gaat bieden) aan de interactie met een ‘scherm’. Het is als het ‘tweede scherm’ naar de beschikbare ruimte (in je huiskamer) halen. En alleen als je gebruik wil maken van de functionaliteiten van een tweede laag roep je die laag op.

 

 

User in control

Interessant is dat de user in control is over de inhoud en hoe die zich gedraagt. Waar merken tot nu toe in control waren over de content op een scherm, een TV bijvoorbeeld, Merk in deze kan ook een omroep zijn. New thinking in design: Een scherm is een multi-layered experience. Mobile is altijd het startpunt. Dale is een heel interessante man en erg invloedrijke ontwerper van interfaces waar me met zijn allen nu of in de toekomst mee te maken gaan krijgen. Spreken op eDay is niet zijn sterkste punt. Hij lijkt afgeleid door rumoer achter hem en weglopende mensen. Hij kwam tijd te kort en het weglopen na zijn talk van het vrijwel voltallige publiek is slecht voor de concentratie. Jammer want hij heeft veel te melden.

Rob Speekenbrink

Rob Speekenbrink is oprichter, licentiehouder en curator van TEDxDelft, adviseur online communicatie & interactie / online marketeer bij de TU Delft. Rob is ervaren internetspecialist (sinds 1998) met als expertise op de gebieden: online media, interactie-ontwerp, narrativiteit, functioneel ontwerp, projectleiding, teamleiding, online marketing, online branding, collaboration, web x.0, online campaigning Rob is liefhebber van cabaret, skeeleren, een goed boek lezen in de zon, open source en van 1+1=3

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Boek E-commerce Marketing 4.0 met Pieter Zwart, Michel Schaeffer, Thuiswinkel.org & Cor Molenaar 

BESTEL NU!