Het derde scherm: de harde werkelijkheid over #ZG12
Zondagavond was ik kritisch op de eerste nieuwe aflevering van #ZG12. Een Zomergasten met nieuwe presentator –Jan Leyers– en Henny -Doe Maar- Vrienten in de hoofdrol. Woordspelingen als ‘..32 jaar trillend op mijn benen..’ en ‘..er zit een knop op de TV die helpt je zo uit de..’ liet Vrienten spijtig achterwegen. De zanger en producent van filmmuziek bleek degelijk in zijn keuzes en beoordelingen. Dit deden wij op het tweede scherm dunnetjes over in een enerzijds positieve blik anderzijds zwaar kritisch. Mijn kritiek? Vrienten was Henny niet. De ex-leider van de band Doe Maar pakte zijn show welzeker als volwaardig voorman beet. De NRC schreef hierover: ‘echt spannend werd het niet..’. Toch keken er ruim 600.000 mensen naar deze eerste aflevering van het befaamde Zomergasten uitgezonden door de VPRO.
Verwacht meer van een tweede scherm van VPRO
Wat mediapartner 3FM sterk doet is hun online mediaportal en tweede schermen gebruiken voor interactief. Voor prikkels en het bijna live bijsturen van kwaliteit. Meedenken over vragen, reageren op (radio)fragmenten en meedenken de boel interessant te houden of.. op tempo. Elementen die deze #ZG12 -Zomergasten editie 2012- goed kon gebruiken. Hierin moeten en mogen wij de meest creatieve TV-omroep van Nederland een kans geven. Toch had ik meer verwacht van de social TV die de VPRO de ether in lijkt te slinger. Het is namelijk níet sociaal.
Henny Vrienten VS..
Kijken wij inhoudelijk naar het langdurig interview -waar je gezien de tijd een en ander eens flink kunt uitdiepen- dan zien we twee nerveuze senioren. Vrienten kwam niet met de goeroes uit de filmmuziek zoals Elfman en Zimmer. Misplaatste opmerkingen over Twitter(‘.. ik wist niet eens wat het was..’) en ‘al dat geGoogle.. ‘ zette een ton van nostalgie. En dat kan weleens heel erg saai zijn. Daarbij de standaard fout die een nerveuze (TV) presentator maakt; net doen alsof je intensief luistert en dan met een ingeprogrammeerde vraag komen aan tafel. Een misverstand in een dialoog is leuk en kun je omdraaien tot topTV. Ook dit verzaakte het programma.
Twittervrienten en ongestelde vragen
Mijn conclusie? Een dramashow van gemiste kansen. Vraag bij de soms juweeltjes van fragementen naar links met het leven van Henny Vrienten -die schrok toen zijn jonge kinderen werden genoemd- . Doorhebben dat Vrienten veel de bal van zich afspeelde maar ook doorhebben dat de op 27 juli 2012 jarige Henny Vrienten(64 jaar) wellicht niet meer in een soortgelijke show optreedt. Neem de kans om de mens achter de muziek van Sesamstraat, diverse Nederlandse topfilms maar vooral ook de grootste Nederlandse hype in de vorm van de band ‘Doe Maar’ beter te leren kennen. Vrienten vroeg er soms om. Je zag in zijn ogen.. ‘stel mij nu eens deze vraag..’. Neen na enkele rode wijn gaf Henny verzon Vrienten zelf maar de vragen bij zijn eigen antwoorden. En dan… TV en Twittervrienten ben je gezakt als interviewer en programmamaker. Meer kansen volgen nog. We wachten in spanning af, want ook dat is social TV; mensen een tweede kans bieden.
Wat is dan de kritiek precies?
Dat je met een langlopende format op basis van ervaring veel meer kunt met ‘slowTV’. Dat een ervaren zanger van een Vlaams band beter vragen kan verzinnen voor een Nederlandse zanger van een band. Dat een derde scherm veel interactieve ingezet moet worden en dat je met een zwaar engaged social crowd op eem simpele manier leukere TV kan maken. Want ook bij voor TV geldt: ‘Boeien én Binden’.
Bekijk hier de uitzending terug in zijn geheel.
Recensie van Bas Paternotte
De eerste aflevering van het seizoen met een nieuwe presentator kabbelde vooral rustig voort en de gast miste urgentie. “Die ruis is mooi. Die analoge ruis.”
In mijn jongensschatkist ligt naast een mooie glimmende steen en een IJzeren Kruis een button van Doe Maar. Het combo ging uiteen in 1984 dus ik was maximaal acht jaar oud toen ik het ding in bezit kreeg. Maar Henny Vrienten was vroeger heel groot, anders had ik die button niet bewaard. Nu is het een oude man. De wangen zijn gaan hangen, de ogen liggen dieper in hun kassen. De eerste levervlekken op de hand waren duidelijk zichtbaar. En zijn dat Vrienten’s echte tanden of is het een kunstgebit? Niemand ontkomt aan de tand des tijds, zoveel is duidelijk.
” Eigenlijk was de relevantie van Vrienten onduidelijk, waarom was nou juist hij Zomergast? “