Adverteren of een persbericht?

‘Netflix heeft geen recensenten nodig om hun succes te voorspellen’

 

 

Netflix herschrijft de regels van de filmindustrie. Dat de voorkeur van recensenten – en het grote publiek – uiteenliepen wisten we al, maar ook op dit terrein laat Netflix zien dat het anders kan. Netflix heeft zijn eigen methoden om succes te voorspellen.

Hele waardeketen maar geen advertenties, geen live sports en geen bioscoop

Met een budget van vele miljarden is Netflix niet alleen een distributeur van DVD’s en een streamingdienst maar ook een filmstudio. Daardoor bestrijkt het de gehele waardeketen, van productie tot en met distributie, infrastructuur (het Open Connect content delivery network) en ‘discovery’. De onderneming kon groot worden door de dingen anders te doen (‘disruptive’). Het was een pionier met streaming en vooral met een SVOD-model. De advertentiemarkt laat men uitdrukkelijk links liggen. Ook aan live sportwedstrijden gaat men rücksichtslos voorbij, met een scherpe focus op films en series. En van de traditionele ‘windows’ die ‘Hollywood’ hanteert (eerst in de bioscoop, dan op betaal-tv, ten slotte op DVD) moet Netflix al helemaal niets hebben. Sterker nog, ook de bioscoop slaat men (in tegenstelling tot Amazon) volledig over.

All-you-can-eat

Vooraf bepalen of een film succesvol zal zijn aan de ‘box office’, is een kunst die juist Hollywood niet verstaat. Volgens een bekende vuistregel is slechts 10 procent van de films in de bioscoop in staat zijn eigen budget terug te verdienen. Of de mening van recensenten een sterkere correlatie heeft met commercieel succes, is onduidelijk maar ligt misschien wel enigszins voor de hand.

Toen Netflix in 2016 een scifi-film met Will Smith bestelde, waren de verwachtingen hoog gespannen. Met een budget van ruim 90 miljoen dollar nam Netflix een behoorlijk risico. Recensies, voorafgaand aan de premiere op Netflix met kerstmis, waren zeer negatief. In het eerste weekend trok de film volgens Nielsen evenwel 11 miljoen kijkers, wat overeenkomt met recettes van 99 miljoen US dollar. Daarmee had de film zich dus al terugverdiend. Blijkbaar reden genoeg voor Netflix om maar direct een vervolg te bestellen.

De Netflix-abonnee hoeft niet een bioscoopkaartje a 9 dollar te kopen. Er is immers sprake van een ‘all-you-can-eat’ SVOD-model. Er is dus een aanmerkelijk lagere drempel om een nieuwe film te gaan zien. Andere factoren bepalen of een film op Netflix succes zal hebben. De grote hoeveelheid data die de onderneming heeft over zijn abonnees en hun kijkgedrag zijn waarschijnlijk betere voorspellers van succes dan alle Hollywood bonzen en recensenten tezamen. 

Via: Telecompaper

Marc Petersen

Grafisch vormgever (vormgeven.nl) die zich niet beperkt tot specifieke mediums. web, video, papier, social! Generiek design onderscheidend met sterke branding. Een goed logo is als je hem met een stok in het zand kan tekenen en nog steeds dezelfde kracht heeft.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Boek E-commerce Marketing 4.0 met Pieter Zwart, Michel Schaeffer, Thuiswinkel.org & Cor Molenaar 

BESTEL NU!