[Review] Boek Visual Thinking- Empowering People & Organizations through Visual Collaboration

Het Engelstalige boek Visual Thinking is een welkom verrassing in het aanbod van de wat saaiere business boeken. Nu de transitie organisaties in verwarring brengen en voor soms veel onduidelijkheid zorgen, is het visueel denken en ontwerpen van oplossing de welkome frisse aanpak.  Visual Thinking is geschreven door merkspecialist Willemien Brand. Zij is de oprichter en een van de managing partners van BuroBRAND. Creatie Willemien Brand (=handige achternaam), heeft van haar passie voor tekenen en design haar levenswerk gemaakt. Ze behaalde haar diploma aan de Design Academy Eindhoven cum laude, en begon daarna een prijswinnende carrière als designer bij Atag Keukentechniek voordat ze eind jaren negentig haar design studio’s Buro Brand en Brandbusiness opzette. Eigenlijk had ook ik deze review moeten uittekenen.

Hoe langer ze als designer werkte hoe duidelijker haar werd dat tekenen en visueel denken helpt om complexe problemen te versimpelen, mensen te betrekken bij jouw casus en bruggen te bouwen tussen business en klant. Nu deelt ze haar passie met bedrijven over de hele wereld als een van de leidende persoonlijkheden in de visuele communicatie revolutie.

Visuele revolutie en het nieuwe scrummen

Nu ook de sociale media steeds visuelere worden, lijkt het communiceren met afbeeldingen niet meer weg te denken. Een visuele revolutie lijkt ontketend?

Visual thinking and drawing are both becoming increasingly important in today’s business settings. A picture really can tell a thousand words. Visualisation is a crucial part of the journey for companies seeking to boost enterprise agility, break down silos and increase employee and customer engage¬ment. Visualising thought processes can help break down complex problems. It empowers teams and staff to build on one another’s ideas, fosters collaboration, jump-starts co-creation and boosts innovation.

Visueel denken en bezig zijn helpt je bij het snel duidelijk maken van een complexe situatie. Uittekenen lijkt het nieuwe scrummen te zijn. Logisch. We denken immers sneller in plaatjes!

Waarom het boek?

Hoofdstuk 1 begint logisch. Waarom zou je alles opeens gaan uittekenen? Gewoon… omdat het leuker is, sneller communiceert en het focust op details. De eerste learnings komen binnen; het tekenen van gedachten geeft een andere focus. Ben jij aan het tekenen dan houdt het tevens de aandacht vast.

Hoofdstuk 2 gaat om het “zakelijke tekenen”. Want hoe teken je mensen? Uitdrukkingen op hun gezichten? Lijnen, pijlen… en vooral: Hoe teken je met een minimum aan lijnen om iets duidelijk te maken. Feit is dat we tegenwoordig nog teveel tekst gebruiken om iets duidelijk te maken. Dit ondanks de noodzaak om snel, to the point en visueel te zijn. We denken toch in beelden?

Putting visual thinking into practice.

Hoofdstuk 3 vaart op de huidige hype van storytelling. Het geeft zeer handige template voor het stapsgewijs uitwerken van visuele storytelling. Interessant vind ik de template voor ambitieuze Product journey.

Hoofdstuk 4 is nog interessanter. Met aansprekende voorbeelden – en templates – worden diverse journeys voorgetekend en toegelicht in hun visuele impact. Het hoofdstuk over Business Setting tekent ook persona’s. Prototypes worden subtiel visueel en inzichtelijk gemaakt. Op dat moment wordt ook duidelijk dat het uittekenen van idee-en en voorbeelden inspirerend en helder werkt.

Hoofdstuk 5 bevat wat rake tips, zoals mijn afsluiting: Dare to draw!

Conclusie

Het visuele boek en de manier van denken, geeft een nieuwe frisse blik op het benaderen van de – soms – saaie stof. Het boek maakt duidelijk dat een sprekende en plezierige vorm de inhoud en dus de communicatie verbetert. Visual Thinking is een echte beleving en beschrijft het echte nieuwe scrummen!

Engelstalig | Paperback, 144 blz.

Het boek van zo’n 144 pagina”s bestellen kan hier.