Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

[Review] Echte Leiders Gezocht #boek #recensie #zelfsturing

[Review] Echte Leiders Gezocht #boek #recensie #zelfsturing, Nieuws.Social: Social media nieuws, social business, onderzoek, cijfers, trends en meer

Er zijn al veel boeken die hopen goede leiders te kunnen kietelen. Auteur Lydia Bos ontkracht dit direct in haar eigen voorwoord:

Alweer een managementboek, alweer een boek over leiderschap, alweer een boek over zelforganisatie.

Deze keer vormt leiderschap zonder hiërarchie de kern van het betoog. Zelfsturing dus. Of – beter gezegd – zelforganisatie. Leuk is het ronde model – of schijf – dat aan de binnenkant is gedrukt van de kaft. De kern is een veilige en transparante cultuur en de schijf van vijf toont stappen van fase 0 – hiërarchisch – tot zelforganisatie, de fase 5b.

Hoofdstuk 1 draait om leiderschap in een dynamische omgeving. Daarbij wel kritisch de vraag wat te doen als de omgeving niet dynamisch is? Dit zou een situatie kunnen en moeten zijn die wij allen kennen. Het boek behandelt  – aan de hand van diverse theoretische modellen – de bouwstenen van een (dynamische) organisatie. Intern en extern worden de elementen en ook doelen doorgenomen. Op een theoretische wijze wordt de essentie van zelfsturing doorgenomen maar toch vooral welke onderdelen bij een soortgelijke aanpak noodzakelijk zijn. Het verschil tussen een manager of ‘baas’ en de competenties van een leider worden mij nog niet geheel duidelijk. Het is duidelijk dat de stijl voor niet bol moet staan van enige hiërarchie.

Hoofdstuk 2 draait om het al eerdere genoemde model dat bestaat uit vijf fasen. Waar in hoofdstuk 1 de achtergronden van een onderzoek zijn doorgenomen is het even puzzelen waar die resultaten in het model passen. Het hoofdstuk benadrukt de kern van het kleurrijke model; de veilige en transparante cultuur of organisatie. In hoofdstuk 2 veel over helderheid en het hebben van een visie. Wat ik mij als lezer dan wel afvraag is hoe deze visie dan tot stand komt in een zelforganisatie. Aannemelijk zijn de verschillende stijlen die richting het einde van het hoofdstuk worden genoemd.

Omdat er in het model een hiërarchisch fase wordt benoemd gaat hoofdstuk 3 hier op door om in de hoofdstukken erna in principe alle onderdelen van het model te gebruiken en te behandelen, soms kort, soms wat meer achtergrond.

We landen in hoofdstuk 13 met nuchtere aanbevelingen. In dit persoonlijke hoofdstuk geeft de auteur aan dat wij geen superman of superwoman zijn. De broodnodige transformatie van de organisatie heeft zo zijn hobbels. Daarbij moet de aanpassing van een leidersstijl niet een doel op zichzelf zijn, schrijft de auteur. Hoofdstuk 14 (het laatste hoofdstuk voor de bronvermeldingen en begrippenlijst) zet nog even de eisen op een rij waar het gaat om goede leiders; helder, sociaal, eerlijk en open. Hiermee lijkt er een rode draad van ‘social business’ door het boek te gaan, maar toch ook opvallend is de zachte aanpak die het boek etaleert waar het in de praktijk gaat om een keiharde aanpak om veranderingen teweeg te brengen.

De conclusie

Het boek leest leuk door, maar vergt veel van het verbeeldingsvermogen van de lezer. Daarbij lijkt het erop dat iedereen zomaar een goede leider kan  ‘worden’, waar andere inzichten ons toch bijleren dat een goede leider vooral zijn of haar DNA als vertrekpunt kunt. In de uitvoering van het leuke model uit hoofdstuk 2 stapt de auteur iets te snel over eigenschappen als ‘heldere communicatie’ en ‘transparantie’ heen omdat dit veelal eigenschappen van een gehele bedrijfstak zijn en een afzonderlijke organisatie zich hier niet zomaar aan kan onttrekkken. Daarbij lijkt het boek met een model en uitgewerkte fasen van transformatie op een ‘gemiddelde organisatie’ te willen richten die natuurlijk niet bestaat in de praktijk. Dat we met zijn allen aan een open bedrijfscultuur moeten werken, wordt heel erg duidelijk. Net als het noodzakelijk draagvlak bij elke beslissing en actie. Toch lijkt het erop dat de beoogde zelfsturende en open cultuur dient te ontstaan en een verzameling lijkt van personen die vol verantwoording subliem in teamverband met elkaar kunnen samenwerken, zoals de bekende sprint-teams. Elke organisatie zomaar transformeren naar een zelfsturend orgaan lijkt vooral utopie.

De inhoud van het boek bestaat uit 14 hoofdstukken, het boek is onder andere hier te koop!

WIN

WIN een exemplaar en geef aan welke eigenschap een goede leider dient te hebben. Mail naar redactie@nieuws.social reageer via onze socials of reageer hieronder.