[Review]#HOM4 Handboek Online Marketing 4.0 + video #bestverkochtonlinemarketingboek

reviewhom444

Het Handboek Online Marketing,  in de social media kort #HOM4 genoemd, geschreven door Patrick Petersen, is toe aan haar 4e herziene druk. Bij een herziene druk, of een nieuwe oplage denk ik altijd aan (en hoop ik) op een flink aantal aanpassingen ten opzichte van de vorige uitgave. In ieder geval iets wat het de moeite waard maakt om het nieuwe exemplaar te lezen en aan te schaffen. Ik was dan ook sceptisch en nieuwsgierig naar deze uitgave. En ik ben meer dan aangenaam verrast! Het boek is inmiddels het best verkochte online marketingboek op het HBO-onderwijs in Nederland en de bestseller van uitgever Adformatie/ Adfo Groep. Niet zomaar een boek dus.

3dhom4grootunnamed

Compleet nieuw boek..

Ik heb deze nieuwe uitgave bekeken en gelezen en naar mijn mening is dit geen herziene druk of oplage maar een compleet nieuw boek! Uiteraard kom je zaken tegen die ook in de vorige uitgaven hebben gestaan. En dat is ook goed zo. Onderwerpen die van toepassing zijn en blijven moet je behouden en gebruiken.

DSC_0607

Daarnaast zijn er echter zo veel nieuwe zaken toegevoegd dat het predicaat ” nieuwe uitgave” voor mij een terechte zou zijn… Het aantal extra pagina’s valt natuurlijk direct op wanneer je uitgaven met elkaar vergelijkt. Daarnaast is de uitbreiding van modellen, voorbeelden en casussen overduidelijk.

__HOM4_hoofdstuk4_3

Vol met modellen en voorbeelden..

Naast de geschreven tekst, die overigens qua stijl niet te vergelijken valt met de vorige uitgaven,  staat het boek vol met modellen en voorbeelden die het geheel ondersteunen en versterken. Zeker tegenwoordig, met steeds meer mensen die uiterst visueel zijn ingesteld, is dit een uitkomst. Definities zijn keurig in een apart kader geplaatst, zodat deze eenvoudig terug te vinden zijn. Hetzelfde geldt voor de online ondersteuning bij dit boek. Net als in de vorige uitgave, heeft ook deze uitgave een eigen website. Boordevol met filmpjes en voorbeelden die een toegevoegde waarde geven bij het lezen van het boek. Deze filmpjes en voorbeelden maken het een interactief geheel. Prettig om mee te werken en de te gebruiken hyperlinks staan in het boek vermeld. (ik zou mij kunnen voorstellen dat in plaats van of naast het gebruik van een link in het boek, het plaatsen van een QR code een mooie extra toepassing is in het geheel.)

Leesboek/leerboek

Het Handboek Online Marketing is zowel een leesboek als een leerboek.. Wil je gebruik maken van de verschillende inzichten die Patrick Petersen mee geeft is dat prima te volgen. Het boek dwingt je zeker niet om te beginnen bij hoofdstuk 1 en vervolgens het boek in volgorde door te werken. Ieder deel is afzonderlijk leerzaam genoeg en inzetbaar. Heb je nog helemaal geen achtergrond, is dit boek uitstekend te gebruiken als leerboek. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met de zogenaamde HOM opdrachten. Even checken of het gelezen deel ook daadwerkelijk begrepen is.

CDSB0u8UUAALftJ

Maar ook als naslagwerk is dit een heerlijk boek om te gebruiken. Welk model of definities is ook alweer van toepassing hier? Kortom: 16 hoofdstukken vol informatie, voorbeelden, plannen, ondersteuning. Het geheel wordt afgesloten een begrippenlijst, wat het boek als naslagwerk nog verder ondersteund. Kortom: voor een ieder te gebruiken.

Petersen levert geen half werk

Patrick Petersen heeft met dit boek zeker geen half werk geleverd! Het moet een behoorlijke inspanning geweest zijn (#kuch) om de laatste uitgave om te schrijven, te her-stylen naar deze geheel nieuwe uitgave. Absoluut de moeite waard om aan te schaffen, ook wanneer je een eerdere uitgave uit de #HOM reeks al kent. Een aanrader!!

Meteen bestellen?

Rein Hof

Ik neem nog een [_]) espresso... SocialMedia.nl, Twitter, Facebook, LinkedIn, Pinterest, CRM, blogger, presentaties, Google+, F1, darts, vader, nieuwsgierig. https:// about.me/reinhof