Nieuws.Social

[Review] ‘Maak je naam onvergetelijk’ #Boek #Verslag #Beoordeling

Het boek met als titel ‘Maak je naam overgetelijk’ gaat niet over reputatie-management, maar om het bedenken van een bedrijfsnaam die wel werkt. Daarmee aangevend dat veel bedrijfsnamen niet zouden werken. We lezen in spanning verder en hebben zo’n 13 hoofdstukken voor de boeg. De belofte die auteur en “naamexpert” Floris Hülsmann maakt is het aanbouwen van een merknaam die werkt. Hoe je een merknaam “laat werken” wordt overigens niet geheel duidelijk. Floris is eigenaar van een naamcreatiebureau en heeft zich gespecialiseerd in het ontwikkelen van merknamen. De cover van het boek (zie boven) kent een opvallende gelijkenis met herkenbare film-posters van de creatieven van Monty Python; is dit boek de Holy Grail?

De eerste indruk van het boek

Het boek begint met “Waarom namen” en een introducerend verhaal waar ook de Bijbel een rol speelt. Dat de auteur “Landor”  de vader van de reclamebureaus noemt, breng ik in twijfel (Ogilvy!). Van KFC tot Benno Baksteen; de introductie leest leuk weg, maar is nog heel algemeen. Ik word blij als de auteur de relevante link legt naar de hedendaagse domeinnaam. Een goede naam moet immers goed vindbaar zijn, toch? Interessant is de “namedropping”, of korte phrases waar de auteur to the point komt.

Een verzonnen naam creëert een imago.

In hoofdstuk 2 is de auteur realistisch: het gebruik van je achternaam (Siemens, Philips, Frans Smit schilders) is niet altijd direct helder maar heeft in sommige gevallen heel veel tijd en geld gekost om duidelijk te maken waar de bedrijfsnaam nu precies voor staat. Wellicht lijkt dit wel de essentie: het inweken van een goede naam kost gewoon tijd.

In hoofdstuk 3 komen er zeven redenen langs voor een “goede naam”. Zo wordt je betere onthouden en beter gevonden. An sich komt dit niet verder dan wat ” open deuren “. Ik zou als  lezer – en marketeer – wat meer lading willen leren kennen met betrekking tot de belofte van ” een goede naam “. Onbewust legt het boekje uit dat een goede naam toch echt heel, heel veel tijd nodig heeft om te landen en betekenis te krijgen. Het virale effect (denk aan de storytelling van het duurzame Tony’s Chocolonely) ziet de auteur in de eerste hoofdstukken over het hoofd, zo lijkt het.

We lezen verder in het dunnen, maar prettig te lezen boekje.

Interessant in hoofdstuk 4 zijn de ” winstwoorden “, zoals ” members only “. We lijken het meest leerzame deel van het boek te naderen. Ook interessant is het verschijnsel om jou producten en diensten te upgraden met een aanpassing en/of uitbreiding van je (merk)naam.

In de as van herkenbaarheid – uit hoofdstuk 5 – zet de schrijver learnings af tegen bijvoorbeeld betekenisloze en vieze naam. Dat dit toch allemaal een kwestie van tijd lijkt te zijn, is een factor die niet helemaal duidelijk lijkt te worden. Hoe bewijs je immers of de malaise van het bedrijf te herleiden is aan een ” ongelukkige naam “? We lezen weer verder.

In hoofdstuk 6 is Robin de ideale klant. Dit lijkt een platte persona in wording te zijn. We gaan van babynaam naar doelgroep. In dit hoofdstuk raken wij merklading aan en komt branding en een stukje marketing om de hoek kijken. Hier waren wat heldere modellen gewenst geweest, want een hele boekenkast aan branding-impact komt in enkele bladzijden aan bod. Dat je korte namen goed onthoudt, is… een open deur. Dat je geen jargon mag gebruiken, betwijfel ik. Als je een bepaalde specialiste doelgroep voor ogen hebt; lijkt mij juist jargon een noodzaak tot gebruik om direct te ” levellen ” . We gaan naar hoofdstuk 7.

In hoofdstuk 8 leren wij met ” MOJO ” en veel rust op tempo creatief denken en hoofdstuk 9 is by far het meest praktische hoofdstuk van het boek met een bouwplan en stappen tot een merknaam. Kort of lang? Dubbelop? Jouw locatie?  Dit hoofdstuk had meer uitwerking verdiend gezien het praktisch karakter.

In hoofdstuk 10 kijken wij hoe goed jouw naam is, we kijken in hoofdstuk 11 naar de mogelijkheden van jouw naam (en onmogelijkheden) en testen de creatieve naam af op mogelijkheden. We gaan de naam registeren in hoofdstuk 12 en aan het einde van het boek nog wat ” branding ” informatie over tagline en ladingen geschikt voor merkcampagnes met erg veel bekende namen als OPEL, LG, Nike en 7UP. Het vertalen van je naam naar branding had ook meer papier nodig kunnen hebben voor een daadwerkelijke blauwdruk. Hoe maak je – bijvoorbeeld – een pakkende tagline in het Nederlands? Wat doe je als je naam is besmet? Welke impact heeft sociale media op jouw naam? Wat zijn technische eisen aan een “werkende naam” kijkend naar het grote aanbod van content-channels waar je naam ook moet opvallen?

Dus?

Een leuk boekje, dat snel doorleest vanwege de korte hoofdstukken en ruime opzet van de tekst. De ervaring als copywriter had imo meer mogen doorklinken in het boek van deze auteur. De quick wins maken dan weer veel goed. Veel inzichten zijn erg algemeen, dan weer gericht op een b2c doelgroep, dan weer op internet-gebruik maar soms ook tegenstrijd; zo heeft Starbucks sinds 1971 de tijd gehad om hun naam letterlijk neer te zetten en lijk het boek te promoten dat dit tegenwoordig op zeer hoge snelheid mogelijk is. Het leesbare boek maakt de klassieke fout door teveel voorbeelden te nemen van namen als LG, OPEL, Starbucks en Nike waar wellicht wel miljarden dollars aan branding in is ge-investeerd met enorme budgetten, wie dan ook de exacte lezersdoelgroep is van het boek, wordt niet geheel duidelijk. Het boek was nog interessanter geweest als het ook voor de ” gewone MKB’er ” een handleiding tot gebruik was geweest.

Het boek had aan diepte kunnen winnen door de kaders van merkbeleid, virale marketing, storytelling, merklading en branding impact in een digitaal tijdperk, wat bredere en duidelijker neer te zetten. Als teaser leest het boekje goed weg, maar wel uitkijkend naar een uitgebreide opvolger.

WIN!

Boek winnen? Tweet, mail of reageer naar en op dit platform waarom jouw naam als winnaar onvergetelijk moet worden. Je wint het bovenstaande boek.

Inhoudsopgave