[Review] Think like.. a manager don’t act like one – 75 invalshoeken #boek

In de succesvolle serie ” Think like..”, deze keer “Think like a manager, don’t act like one”. Het lijkt anno 2018 een zeer toepasselijke titel waar leiderschap onder druk ligt. Het boekje dat, in hetzelfde formaat als de andere titels in deze serie, 75 extreme korte en visuele managementlessen bevat. Net zoals een advocaat is ook een manager een professional waar behoorlijk wat mensen problemen mee kunnen ervaren. Keer op keer lijken de fouten die managers maken in het zelfde patroon te passen. Auteur Harry Starren (1955) studeerde geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Utrecht en politicologie/bestuurskunde aan de Universiteit van Amsterdam, Starren kennen wij toch zekers als algemeen directeur van de Baak. In het boek herkennen wij de stijl van Harry Starren: direct, nuchter, duidelijk en sprekend vol ervaring. Starren komen we veel tegen als co-auteur van diverse managementboek. De vorm van dit boek is compact en dus perfect passend bij de huidige tijdgeest waar wij snel de essentie willen leren kennen.

Onderdelen

Het boek van 160 pagina’s – en ook in het Engels verkrijgbaar – heeft vijf onderdelen:

1. Doe goede dingen (leiderschap).
  2. Doe dingen goed (organiseren).
  3. Doe dingen samen (samenwerken).
  4. Doe dingen voor de toekomst (strategie).
  5. Doe dingen anders (het einde van management, zoals wij het kennen).

Het compacte boekje kent rake wijsheden. Het zijn de papieren tegels de met opvallende kop en toelichting je telkens weer aan het denken zetten. Zo ook nummer #1 “Vernieuw met mate”. In de toelichting de wijsheid dat “…iets nieuws dat voorborduurt op het oude…” beter wordt geaccepteerd. Wellicht wel een duidelijke knipoog naar Apple, die vooral bestaande vindingen beter en bruikbaarder maakt, maar wezenlijk niet echt iets nieuws verzint in hun productaanbod.

Als je de inhoud – die tevens net zo compact is – scant, lijkt het een flauwe opsomming te worden van tegeltjes die ooit in de twitter-timeline voorbij zijn gekomen. De werkelijkheid is anders. Starren deelt ons in kneedbare vorm een overzicht dat soms het einde van het management, zoals wij het kennen, inleidt. Interessant!

Change.. is relatief

#5 heet “Het doel is het dal”, over het verder kijken dan alleen het doel, want de terugweg (denk aan een bergbeklimming) biedt veel gevaar, in #7 is jaloezie de natuurlijk gids die vertelt dat jij goed bezig bent en #8 zegt “Doe wat kan, niet wat mag”, over de lef die je moet tonen om zaken echt te willen veranderen. Starren is vooral nuchter over de mate van verandering. De “Change!” lijkt vooral een kwestie van perceptie en acceptie.

#15 zegt “Maak nieuwe combinaties”, en duidt de moderne combinatie,  zoals Uber deze maakt om de taxibranche wellicht wel te redden. #25 “Herhaal alsof het de eerste keer is!” zegt dat leiderschap toch vooral een kwestie is van vreugde brengen van dat.. wat al een keer gezegd is. Opvallend is de tip aan managers, #51, die zegt: “Motiveer niet!”. Medewerkers motiveren die al gemotiveerd zij, kan juist demotiverend werken. Mooi zijn de conclusies die zeggen dat leiderschap ontstaat en wordt “toegedicht”. Je kunt het niet claimen.

Conclusie (op een tegel)

Starren deelt rake klappen uit. Het zijn vooral leerzame klappen van de zweep. Het boek dat vooral toch zeer scanbaar is, lijkt de essentie van veel moderne leiderschap-, agile- en modern management- boeken te bevatten. Alleen daarom is het al de moeite waard dit boek te “scannen” . De tegeltjes vormen de essentie van doordacht advies en geen enkele uitspraak lijkt ondenkbaar. Voor elke lezer biedt dit boek bruikbare tegelwijsheden.

Het is uitkijken naar meer geslaagde versies in deze praktische en scanbare “Think like…”  serie.

Het boek kopen kan onder andere hier!

WIN EEN EXEMPLAAR! Mail jouw tegeltje op gebied van management en verandering, of reageer onder deze post (met mailadres) of tweet of dm. Doe dit voor 20 juni 2018 en WIN een exemplaar!