[Uitgelezen] Mijn #boekenlijstje van 2016 #reviews #toplijst

img_1155Het jaar 2016 is bijna voorbij. Serious Request en de Top 2000 zijn weer op de tv. In mijn sociale tijdlijn verschijnen verschillende lijstjes. De top 2000, de opmerkelijkste momenten van het jaar, de trends op social van het afgelopen jaar en de voorspellingen voor 2017, en ga zo maar even door. Ach… dan kan ik er ook wel één aan toevoegen: boeken!

Boeken en reviews

Ik heb het afgelopen jaar een aantal boekreviews geschreven. Even tellen… dat zijn 22 reviews verschenen op het platform Nieuws.Social. Daarnaast zijn er een aantal over genomen door het platform Managementboek.nl. Erg leuk, maar welke boeken hebben op mij de meeste indruk gemaakt?

Trends smelten samen

Ik heb de titels nog een bekeken en het boek genaamd Storytelling is toch wel iets wat naar boven komt drijven. Daarnaast valt mij op dat Wetenschap en Marketing steeds meer verweven raken. Een behoorlijk aantal boeken heeft een echt wetenschappelijke onderbouwing, waarbij vooral gedrags- en neurowetenschap een belangrijke rol spelen. Zeer boeiend om te lezen. Boeken die de toekomstontwikkelingen voor de komende decennia proberen te beschrijven, staan ook in mijn lijstje. Absoluut interessant om te lezen hoe er gedacht wordt over de toekomst. En naslagwerken! Ook daarvan een mooi aantal gelezen.

Toppers uit mijn top 5

Best lastig om een shortlist samen te stellen. Ik moest er echt goed over nadenken. Eigenlijk heeft elk boek wel iets wat er voor zorgt dat het het lezen waard is. Na wikken-en-wegen ben ik dan toch tot een top 5 gekomen:

Op 5: Handboek Online Marketing #HOM van Patrick Petersen

3dcoverlboekvoorhangendreflc-3

Dit levenswerk van Petersen is in 5e druk verschenen. Meer dan 600 pagina’s, propvol met afbeeldingen en modellen. Een eigen website met filmpjes en interviews. Ten opzichte van de vorige uitgave helemaal up to date geschreven. Kortom: een super naslagwerk voor een ieder die interesse heeft in Online Marketing. En juist de naslagwerk factor van het boek geeft voor mij de echte meerwaarde. Vandaar een verdiende plek in mijn lijstje Klik hier voor de volledige review.

Op 4: De Feel Good Factor van Esther Sluijs

cover

Dit boek is november 2016 verschenen en is een boek dat de factor emotie  benadrukt in business. Zoals de ondertitel al zegt: Emotie = Business. Esther Sluijs beschrijft in haar boek het belang van Emotie en gebruikt hiervoor een eigen ontworpen systeem. Het geheel is wetenschappelijk onderbouwd, wat het nóg interessanter en relevanter maakt. Emotie toevoegen aan de KPI’s van je bedrijf blijkt een prima uitgangspunt! De review vind je hier.

Op 3: Alles wordt ANDERS van Dik Bijl

cover-1

Een boek wat minder aandacht heeft gekregen dan het verdient. Bijl beschrijft 7 belangrijke technologische ontwikkelingen die in de komende 10 à 20 jaren, grote veranderingen zullen veroorzaken. Hij beschrijft de ontwikkelingen van ondermeer robots, zelfrijdende auto’s en 3D printers. Hij probeert de leer daarmee aan het denken te zetten. Dus niet zozeer een strak onderbouwd verhaal, maar meer eye-openers: Stel dat dit allemaal gebeurt, wat gaat dit dan met mijn business doen? Best confronterend. De review kun je hier lezen.

Op 2: Maak ze Gek! van Aartjan van Erkel

maak-ze-gek

Het best verkochte managementboek van 2016! Tja, dan zal dit boek het lezen wel waard zijn. Nou, zoals ik in mijn review al schreef: dat is het ook. Je wilt dit boek in je boekenkast. Lekker vlot geschreven, geen moeilijke woorden. Aan het einde van ieder hoofdstuk een samenvattende checklist. Pakkende hoofdstuktitels. Alle ingrediënten voor een boeiend en engaging boek. En dat is het dan ook.

Op 1: Pre-Suasion van Robert B. Cialdini

presuasion

Op mijn eerste plek geen Nederlandse auteur maar een Amerikaan. Met een boek dat veel indruk heeft gemaakt op mij. In 1984 verscheen zijn bestseller Invloed, de zes geheimen van het overtuigen. Meer dan 3 miljoen exemplaren wereldwijd verkoch en nu – in 2016 – een nieuwe uitgave. De titel van het boek is al bijzonder. Pre-suasion is een door de auteur zelf bedachte term. Een term die eigenlijk ook niet te vertalen valt. Volgens mij komt voor-beïnvloeding nog aardig in de buurt..

Cialdini beschrijft de technieken die er voor zorgen dat we voor een beïnvloeding al getriggerd en gestuurd worden. Zodat we ook echt ontvankelijk zijn voor de uiteindelijke beïnvloeding.. Klinkt moeilijk en ingewikkeld? Cialdini verstaat de kunst om het in zeer heldere en begrijpelijke taal te beschrijven. En alles volledig onderbouwd met wetenschappelijk onderzoek! Absoluut knap gedaan. Voor mij dé aanrader van 2016! Mijn review vind je hier.

Rein Hof

Ik neem nog een [_]) espresso... SocialMedia.nl, Twitter, Facebook, LinkedIn, Pinterest, CRM, blogger, presentaties, Google+, F1, darts, vader, nieuwsgierig. https:// about.me/reinhof