SocialMedia.nl-Nieuws.Social

[Uitgelezen] Transmedia Storytelling #review #boekverslag

cover

Het boek Transmedia Storytelling is van auteur Rene Boonstra. Boonstra is auteur, docent, onderzoeker en ik heb hem leren kennen via zijn interessante blog Creatiekracht.nl. Het boek kent 4 flinke hoofdstukken en is zo’n 160 pagina’s dik. Het boek is visueel sterk opgemaakt – wat ik herken van mijn eigen Handboek Online Marketing – met een mix van screenshots, getekende modellen en voorbeelden. Voor de auteur is de Transmedia Storytelling een logische opvolger van de term ‘crossmedia’. Een sterk boek dat een stuk dieper gaat dan het flauw benoemen van ‘verhaaltjes moeten leuk zijn om te boeien’ maar drukt dieper. Het is niet alleen inspiratie maar bouwt gestructureerd een stappenplan op.

Auteur Boonstra zegt in de inleiding:

Het lijkt erop alsof er elk jaar weer een nieuwe mediaterm het levenslicht ziet in de communicatiewereld. Waren we nog maar net gewend aan crossmedia, dan is daar nu transmedia storytelling als opvolger. Praten we dan over hetzelfde of is het wat anders? De toepassing van storytelling kom je tegen in allerlei verschillende vormen. Wanneer je online even een rondje maakt langs wat blogs, kom je uiteenlopende visies op het begrip storytelling tegen. Een grote trend sinds een aantal jaren is bijvoorbeeld corporate storytelling. Deze vorm van storytelling kun je zien als een manier om je bedrijfsfilosofie te verpakken in een ‘echt verhaal’ (Smith, 2012).

393425082_640

reneboonstra_1390155391_07Transmedia?

In Transmedia storytelling leer je aan de hand van een stappenplan een communicatieboodschap transmediaal over te brengen. In de vier hoofdstukken van het boek staan de volgende onderwerpen centraal:

• het verhaal afstemmen op de identiteit van je organisatie en de drijfveren van je publiek;
  • het mediumspecifiek selecteren van geschikte mediakanalen;
  • de randvoorwaarden om een goed verhaal op te bouwen;
  • de uiteindelijke implementatie van een transmediaal storytelling communicatieproject.

Transmedia storytelling biedt veel praktijkcases waarin de stappen nader worden uitgelegd.

Transmedia storytelling is meer dan alleen maar iets doen met filmpjes en Facebook-berichtjes. Wil je het effectief gebruiken als communicatiemethode, dan dwingt het je tot het vertalen van je identiteit of product naar een goed verhaal waar je doelgroep continu mee bezig is. Het startpunt om een goed transmedia storytelling communicatieproject op te zetten begint bij de gebruikelijke traditionele elementen zoals je die altijd tegenkomt. Dit verschilt niet veel van een ‘normale briefing’. Zaken als identiteit, doelgroepomschrijving en doelstellingen komen hierbij aan de orde. Het verschil zit hem in hoe je deze zaken opschrijft. Daarbij zul je merken dat je verder moet kijken dan de standaard dingen die je hebt geleerd in marketingcommunicatielessen. Er is eerst een stuk onderzoek nodig voordat je echt van start kunt gaan. Dit hoofdstuk laat dan ook zien hoe je elementen als het geloof van je organisatie, de drijfveren van je publiek en authentieke elementen om je verhaal mee te vormen in kaart kunt brengen alvorens je aan het strategische en creatieve ontwikkelproces gaat beginnen.

De inleiding

De inleiding van het boek is interessant. Het benoemt de noodzaak dat de organisatiecultuur van belang is. Daarnaast het belang van het benoemen van een transmediastrategie. De auteur zegt over het verhaal bij het boek:

Dit boek neemt je mee in het strategisch doordenken van het proces om een verhaal transmediaal te vertellen. In het eerste hoofdstuk kijken we naar de basis van een verhaal vanuit de identiteit van je organisatie en de drijfveren van je publiek. Het tweede hoofdstuk richt zich op het mediumspecifiek selecteren van geschikte mediakanalen. De randvoorwaarden om een goed verhaal op te bouwen worden besproken in het derde hoofdstuk. De uiteindelijke implementatie van een transmedia storytelling communicatieproject komt aan bod in het vierde hoofdstuk.

tappenznederh111

De vier hoofdstukken

In hoofdstuk 1 wordt de opzet van een transmedia storytellingproject aangekaart. Ook wordt de briefing meegenomen. De Why en How plus de What komen herkenbaar langs en moeten vooral de waarden van de organisatiekenmerken leren vertalen in een verhaal. Het boek begint dus – net als bij een communicatiestrategie – intern. Logisch. Wat ik interessant vindt zijn de authenticiteit genres, iets waar veel organisaties en communicatieafdelingen mee worstelen. Het boek  geeft als een van de eerste een helder kader van wat authenticiteit nu wel en vooral niet is. Imitatie en kopieergedrag draagt heel duidelijk niet bij aan authenticiteit, maar zien wij toch vaak in de digitale media voorbij komen.

Hoofdstuk 2 bepaalt de transmedia strategie. Goed is de focus op het ‘verhaal achter de media-kanaal’. Concreet: wat zijn de mogelijkheden van de kanalen die jij gaat inzetten. Activatie, de creatie van een buzz en het verhaal achter jouw verhaal bepalen de vormgeving van een strategie die praktisch vertaald kan worden naar een mix van middelen. Duidelijk is dat de kanalen bij jouw verhaal en bij de organisatie moet passen en niet omgedraaid.Krachtig in dit hoofdstuk is de herleiding van ‘storytelling’ naar enkele succesvolle standaardelementen.

Hoofdstuk 3 draait om het creatieve stuk. Zo wordt als voorbeeld Schorem getoond dat moet uiten dat je klant zich in de jaren vijftig bevindt. De opbouw van het verhaal met noodzakelijke basiselementen en de kracht van het versterken staan hier centraal.

Het afsluitend hoofdstuk 4 draait om de implementatie van een project.  Hier staat het stappenplan dat van strategie, productie tot mix van middelen en evaluatie leidt.

De hoofdstuk 3 en 4 staan vol voorbeelden om de vertaalslag te leren maken van strategie en uitwerking.

Het boek bestellen kan hier!

De inhoud van Transmedia Storytelling

Met transmedia storytelling kun je een breed publiek op uiteenlopende manieren betrekken bij een verhaal. Het publiek kan zelfs een bijdrage leveren aan het verloop ervan. De beleving staat centraal, waardoor de onderliggende boodschap veel beter blijft hangen. Om een verhaal transmediaal goed over te laten komen, heb je een uitgebalanceerde mix van uiteenlopende (online en offline) mediakanalen nodig.

In ‘Transmedia storytelling’ leer je aan de hand van een stappenplan een communicatieboodschap transmediaal over te brengen. In de vier hoofdstukken van het boek staan de volgende onderwerpen centraal:
– het verhaal afstemmen op de identiteit van je organisatie en de drijfveren van je publiek
– het mediumspecifiek selecteren van geschikte mediakanalen
– de randvoorwaarden om een goed verhaal op te bouwen